Index Bee-hive Bee-line
Bee-talk       Archive     Forum     Poll

 

 

A human touch and a place of values
in a world of facts and plenty of junk

 

 

[ Next Article | Previous Article | Bee-archive ]

 

Bee-line essay, "The Happy Few"

Original article submitted on 21/06/02 at 07:06.


Proficiat !
Met het lezen van dit bericht op 21 juni, hebben jullie net 1 jaar Bee-lines overleefd.
Laat me van dat laatste maar goedgelovig uitgaan.
In welke erbarmelijke toestand jullie eventueel verkeren, ontgaat me maar dat is
op dit ogenblik ook niet relevant.
Sorry.
Voor mij is 't afgelopen jaar leuk geweest.
Vaak zelf verbaasd over de zin en/of de onzin van een binnengewaaid idee, de afloop van het schrijfsel, heeft het mij een jaar lang iets gebracht om naar uit te kijken.
Dat 'iets' noem ik naar best vermogen een vleugje creatieve opwelling dat zich gedroeg als een goedaardige bug in een stabiel software systeem en daarin soms voor kleine verrassingen zorgde.

De betekenis van het woord bee-line is 'een rechte lijn tussen twee plaatsen'.
M.a.w. de kortste afstand tussen 2 punten (als mijn meetkundig geheugen hier niet een scheve schaats rijdt).
Zo zijn de Bee-lines of zo zouden ze moeten zijn.
Als een directe communicatievorm, leesbaar en herkenbaar, zonder 5'en en 6'en, eenvoudig en pretentieloos.
Herkenbaar en daarom vrij anecdotisch omdat wat mij overkomt, ieder van ons overkomt.

Buzz, buzz, buzz zoemen wij, net als een kolonie bezige bijen.
Dag in dag uit buzz, buzz, buzzy ... very busy indeed.
In een ogenblik van schaarse helderheid dacht ik vorig jaar nog maar eens:
Be aware of the buzz.
Doe er wat aan, leef bewuster, relativeer (jezelf) wat meer.
De kleine speldeprikjes in de Bee-lines moeten 'mij' wakker houden, zij fungeren als afgezwakte bee-stings (de beruchte bijensteken, weet je wel).
Pijngevoelige mensen zoals mezelf mag je niet te hard aanpakken, is mijn bevooroordeelde mening ;-)


De site van be.aware, de thuishaven van de Bee-lines, wordt door een hele resem search robots wekelijks ge•ndexeerd.
Op z'n minst grappig was de vaststelling, enkele weken terug, dat het intikken van de zoektermen "human issues and values" bij Lycos en Google een zoekresultaat opleverde waarbij de be.aware site op kop liep (resp.op plaats #1 en #4) en daarmee grote sites rond 'christian values' achter zich liet zwalpen.
Dat leverde de nodige binnenpretjes op, geef ik ruiterlijk toe.
Die pret heeft niet lang geduurd want ondertussen hebben ze het onheil ongedaan gemaakt.
Ze staan weer voorop.
Zo gaat het immers al eeuwen berust ik wijselijk, grote instituten dwarsboom je niet straffeloos.
Be.aware's marktaandeel is bijgevolg in de dieperik gekegeld, waarden-loos geworden door het afgewogen spel van bits en bytes.
Het kon erger, dieper nog relativeer ik samen met David Bowie:
"Religie is voor mensen die in de hel geloven.
Spiritualiteit is voor mensen die daar zijn geweest."

Al bij al werd er het voorbije jaar niet slecht geboerd.
De site trok een achtenswaardig aantal bezoekers.
Zelden aangemeerd op basis van hooggegrepen zoektermen.
Neen, gelukkig met meer frivole, ogenschijnlijk onbenullige zoekopdrachten.
Maar wat is onbenullig als je bedenkt dat ooit iemand de gevleugelde woorden "niets menselijk is mij vreemd" vastlegde voor het nageslacht?
Een kleine greep uit het aanbod:

apen + eten
vissen
lange haren kort knippen
wat is geluk
smelten
belleketrek
opps i did it again
bee values
kiss
slaapliedjes
het langst je plas ophouden
megalieten
indegestie
labbonen

Tegen jullie, de Happy Few, volharders en be(e)-ings van het eerste uur, onversaagden en onverschrokkenen, schaarse recipienten van dit digitaal fenomeen, zou ik willen zeggen:

Be aware for the buzz.
See you in hell.


If you like to post a response to this Bee-line, fill out this form completely...

Response Subject:
Author:
Author's email:
Response Message:


Copyright © 2001, Midgard bvba. All rights reserved.
be.aware is a trade mark of G. De Snijder