Index Bee-hive Bee-line
Bee-talk       Archive     Forum     Poll

 

 

A human touch and a place of values
in a world of facts and plenty of junk

 

 

[ Next Article | Previous Article | Bee-archive ]

 

Bee-line essay, "Verder durven gaan ..."

Original article submitted on 15-04-2004 at 21:23.

Op wat slaat dit weeral hoor ik jullie hardop denken.
Om eerlijk te zijn: ik vraag me dat ook af.
Maar niet hardop.
Ik blijf liever low profile.
Hardop denken is niet altijd zo gezond.
Verder durven gaan ...
"met" wie of wat?
"in" de boosheid?
"op" de ingeslagen weg?
"dan" iemand anders?
Die vragen stel ik mij wekelijks bij 't passeren van 1 van die ING bankkantoren.

ING ... verder durven gaan.
Wat bedoelen ze nu?
Verder durven gaan ... "naar" de concurrentie?
Je zou voor minder.
Durf jij verder gaan dan ING? Het zal niet zijn. Zo gedaan.
Daag een mens niet uit.
Met bankkantoren die op een steenworp van elkaar zijn verwijderd, is het heus geen inspanning.
Is het uit domheid of is het een gebrek aan creativiteit dat men op de proppen komt met een dergelijke slogan?
En die ING, wat wil dat zeggen? Ikke eN Gij?
Ikke eN Gij ... verder durven gaan.
Een mens gaat naar een bank om van zijn geld af te raken niet om een relatie te beginnen.
Ik in ieder geval toch niet. Al neem ik aan dat smaken kunnen verschillen.

Persoonlijk denk ik dat die slogan het resultaat is van een namiddagje brain session op z'n Hollands.
ING is immers Nederlands (kapitaal) geworden.
Moderne aanpak dus: brain session in de sauna.
En maar zweten en maar meppen krijgen van de brandnetels.
En maar water gieten op de stenen om de temperatuur op te drijven.
En onder het genot denken die managers allemaal aan hetzelfde: verder durven gaan.
Ik ben slecht geplaatst om de vergelijking aan te gaan, mijn lichaamstemperatuurmarge situeert zich tussen pakweg 37 en 40 ¡C.
Al wat daar boven of onder ligt, ervaar ik als ernstig ongemak.
Veel marge heb ik niet.
Maar bij een bank ligt dat natuurlijk duidelijk anders. Die hebben marge zat.
Ik heb zelf meer dan moeite om de weinige hersencellen waarover ik beschik in leven te houden. Ik mag er niet aan denken dat de resterende zouden verdampen in de sauna.
Die hitte ... daar verschraalt een mens toch van, al wat daar uit voortkomt is toch gebakken lucht.

Voor mij is zweten van niks te doen, lui zweet.
En de commerce die wil niet liever dat wij zweten.
Bekijk de TV-reclame maar.
Eerst tonen ze een zweetspotje hoe gezond het is te sporten (zeker met de gepaste outfit), vijf minuten later een zweetspotje over deodorants (en andere pesticiden) want door al dat fysiek ongemak (in verontreinigde lucht) krijgt een mens geurtjes en wordt hij onaangenaam gezelschap.
20tigers tot 40tigers lijken vandaag met niks anders meer bezig te zijn dan met hun vege lijf.
Body culture is verheven tot het hoogste goed.
Verstand en ontwikkeling staan ergens onderaan het gangbare verlanglijstje.
Fitness centra, badhuizen allerhande schieten als paddestoelen uit de grond.

Wat zou de volgende aansluitende trend kunnen worden?
Da's niet moeilijk te gissen.
Je hoeft heus geen cursus trendwatching te hebben gevolgd in De Vlerick School voor Management om daarachter te komen.
Investeer in divan's ... een wijze raad.

Zoek, importeer, maak ... luxueus gedrapeerde ligbanken als moderne uitvoeringen van de romeinse eetdivan.
Die dingen waarop de Romeinen zijdelings lagen te eten, te kotsen en nog enkele dingen meer.
Die dingen worden binnenkort "very cool".
Daar loopt/werkt men zich binnenkort voor in 't zweet.
Of begin een restaurant met dergelijke accomodatie.
Je komt gegarandeerd in Weekend Knack.
Trouwens een zijdelingse eethouding schijnt goed te zijn voor 't hart .
Minder belastend, weet je wel.
Maar je moet wel op de goede zij liggen en over sterke ellebogen beschikken.

En wie/wat kwam er na de romeinse decadentie? Juist, de Germanen en hun everzwijnen.
Wie staat er nu op het programma?
Neen, de nieuwe orde zal niet uit het nabije noorden komen.
Durf wat verder te gaan.
Of beter wat verder te kijken ... liefst met spleetoogjes.
Dat gaat helpen als je low profile wil blijven in de nabije toekomst.



If you like to post a response to this Bee-line, fill out this form completely...

Response Subject:
Author:
Author's email:
Response Message:


Copyright © 2001, Midgard bvba. All rights reserved.
be.aware is a trade mark of G. De Snijder