Index Bee-hive Bee-line
Bee-talk       Archive     Forum     Poll

 

 

A human touch and a place of values
in a world of facts and plenty of junk

 

 

[ Next Article | Previous Article | Bee-archive ]

 

Bee-line essay, "De mot is hot"

Original article submitted on 22-09-2004 at 17:26.

Jack!
What?
It's black
and hot
...
Coffee from Jacqmotte

Vader en zoon verkleed als zwarte oermens zitten op een bergtop in een ogenschijnlijk ongerept Afrika vuur te maken op grootmoeder's wijze.
Handleiding:
Door wrijving van een houten stokje in een maar net passende holte van een houten plankje, de ontstane gensters laten overspringen op droog organisch materiaal en dan blazen.
Vuur! ...
En ondertussen is het donker geworden en glijdt de gloedrode bolronde zon achter de horizon.
Het volgende beeld op de TV toont de naam en het logo van Jacqmotte.
Slogan: "Met vuur voor aroma".

90% kans dat het draaiend stokje buiten beeld aangedreven werd door een Makita
boormachine op batterij.
Lui gerekt in de zetel, verveeld met weeral een nieuwe lading ongevraagde reclamespots, probeer ik de boodschap te begrijpen.
Zwart gebrand levert een lekker aroma?
Koffiebonen worden gebrand d.m.v. vuur en dat resulteert in een lekker aroma?
Vuur staat voor passie en Jacqmotte heeft passie voor aroma?
Als een simplele mens zoveel bedenkingen maakt rond 20 seconden beeldmateriaal, dan is de reclame geslaagd.
Althans dat zal de reclameverkoper graag beweren tegenover de gretige klant.
De reclame is geslaagd want ze is (ergens) blijven hangen.
Dat de boodschap niet of slechts half werd begrepen of waarheidsgetrouw is, doet schijnbaar niets terzake.
Voor mij is Jacqmotte een ouwbollig koffiemerk met aroma's die mij niet kunnen bekoren.
Maar dat is persoonlijk.
Minder persoonlijk lijkt mij de opmerking dat in reclame alles kan en mag, waaronder
bijvoorbeeld het misbruiken van het primitieve (het ongerepte, onschuldige, zuivere) en het inschakelen van mensen uit ontwikkelingslanden voor het promoten van een (luxe)consumptieproduct met weinig bestaansrecht.
Het is opvallend dat men in de reclamewereld hoe langer hoe meer traditionele waarden, religieuze gevoelens en dergelijke gebruikt met de bedoeling die, als ware het een vanzelfsprekendheid, te linken aan een industrieel product waarvan de werkelijke behoefte in menig geval ver zoek is en de kwaliteit middelmatig.
Dergelijk psyschologisch bedrog zou bij wet moeten verboden worden.
Ik pleit bijgevolg voor "eerlijkheid" in de reclamevoering.

Om mijn goede wil te tonen en om niet bekritiseerd te worden als ... (zelf in te vullen), zuig ik graag, uitsluitend bestemd voor deze gelegenheid, een voorbeeld van eerlijke (TV)reclame uit mijn duim.

De resten van een mistige ochtend trekken op onder de stralen van een gemotiveerde zon.
Kluiten grond op een donkerbruine akker komen in beeld.
Plots een forse brabander die dampend van het zweet een zware ploeg voort trekt waarachter nog een manspersoon hangt te puffen en te vloeken.
Manspersoon is verkleed als 19de eeuwse boer: klompen, vettige boerenbroek,boerenhemd met opgerolde mouwen, smerig sjaaltje om de nek en de typische boerenpet op de kop.
Als demonstratie dat over dit scenario ernstig werd nagedacht geef ik even de vermoedelijke locatie en een belangrijke tip mee.
Locatie: Polen.
Tip: Vooraleer de laatste Poolse boer met paard eurogeschiedenis is geworden, is het aanbevolen snel tot filmactie over te gaan.

Dan het "moment supr¸me".
M.a.w. de verwijzing naar het product/dienst.

Op het beeld verschijnt de tekst:

Van zwoegen en zweten
worden de meeste mensen niet beter,
maar wij wel.

Direct gevolgd door het beeld-en woordmerk van de producent:

Fa MEN
OCEANIC
24H MALE DEODORANT



If you like to post a response to this Bee-line, fill out this form completely...

Response Subject:
Author:
Author's email:
Response Message:


Copyright © 2001, Midgard bvba. All rights reserved.
be.aware is a trade mark of G. De Snijder