Index Bee-hive Bee-line
Bee-talk       Archive     Forum     Poll

 

 

A human touch and a place of values
in a world of facts and plenty of junk

 

 

[ | Previous Article | Bee-archive ]

 

Bee-line essay, "Facteurs"

Original article submitted on 23-12-2005 at 22:02.

In de brievenbus in Rotselaar lag de voorbije week het volgende wenskaartje:
***
EŽn lichtje is sterker dan alle duisternis van de wereld
Merry Christmas
Happy Newyear
Vanwege Uw Postbode
Felix
***
Identiek hetzelfe kaartje in Werchter, maar nu "vanwege uw postbode Gart".
De aandachtige lezer zal het subtiel verschil opmerken tussen beide postbodes.

Deze hartverwarmende facteursactie, die toevallig samenvalt met het eindejaar, is enkele jaren terug begonnen. Je kan rustig stellen dat de facteurs de pioniers van het SAM-project zijn geweest (*). Naar alle waarschijnlijkheid ontstaan uit het brein van een wakkere postbode die de stress van de eindejaarspost dapper te lijf wilde gaan met nog meer post. Aanval schijnt de beste verdediging. Of was het een actie tegen de vervreemding? Wat je zelf mag posten, wordt immers beter en stipter bezorgd.
Maar goed, eerst ging het om een onnoemlijk klein voddeke van een copieke met zoiets erop als: "Postbode Felix wenst u een Zalige Kerstfeest en een Gelukkig Nieuwjaar".
Op zijn minst origineel.
Geef toe, een mens denkt met die dagen alleen maar aan de eenzamen, je zou de facteur vergeten zonder dat je er erg in hebt.

Vervolgens enig groter formaat met als-je-er-met-veel-goede-wil naar keek een poging kon waarnemen van 's mans ijdel streven uiting te geven aan zijn verborgen kunstzinnige talenten op het vlak van layout en kleur.
Afgrijselijk resultaat, maar ontegensprekelijk persoonlijk.
Kom, dat pakt een mens in de kerstperiode. Je hart staat al wat meer open voor de medemens, je kijkt wat verder dan je neus lang is.
Die mens heeft avonden, na een vermoeiende dagtaak, met de handen in het haar liggen peinzen over zijn kaartje, vrouw en kinderen avonden met stilte gegijzeld. Dan na veel wikken en wegen trots met dat papierke naar het copy center. Aanschuiven in een lange rij wachtende (facteurs). Uiteindelijk fier als een gieter naar huis, de copiekes op maat knippen om kosten te sparen en ze dan 's anderendaags 1 voor 1 in elke brievenbus posten (zonder zegel).
Je zou voor minder de postbode zijne Nieuwjaar "niet vergeten" te geven.
Dit jaar zijn we in een nieuwe faze van het fenomeen beland. De digitale faze.
De facteurs van Rotselaar en deelgemeenten hebben de hoofden bij elkaar geslagen.
EŽn en hetzelfde kaartje voor alle facteurs, optioneel 'hoofdletters of niet', verplicht ieder zijn voornaam erop, digitaal laten printen bij www.foto.com.
Kijk daar zou de Belgische Post een lesje kunnen van leren. Een lesje in effici‘ntie en commercieel inzicht. Meer heeft de Post niet nodig om eindelijk nog eens winst te maken.
Ik herinner me als de dag van gisteren dat de Post radio-spotjes voor het ochtendnieuws van 05:00 u, 05:30 u en 06:00 u bracht van de volgende strekking:
"De Bank van de Post, de bank van het gezond verstand."
Wie luistert er om dat uur van de dag buiten een wakkere bakker of kaasmaker naar de radio?
Ja, goed geraden, enkel facteurs (behalve degenen die dan de krant moeten bezorgen).
Het lijkt meer op vrijwillige nestbevuiling dan op reclame, want wij weten toch allemaal dat de facteurs zo slecht betaald worden, dat ze geen bank nodig hebben, maar wel de eindejaarsfooi van vrijgevige, maar vergeetachtige burgers.
Daarom stel ik voor het jaar sammy-gewijs af te ronden met de volgende solidariteitsactie.
Stuur een kaartje met op de omslag: "Aan Mijn Facteur".
Zegel hoeft niet.
He is misschien niet wat hij verwacht dezer dagen, maar dat is het voor ons ook niet altijd.
Of wel misschien?

---
SAM wants you!
SAM is een platform voor de vele mensen in Vlaanderen die bekommerd zijn om elkaar en de handen uit de mouwen willen steken om het leven met elkaar aangenamer en prettiger te maken. SAM wil die mensen helpen door hen met elkaar in contact brengen, te informeren, te stimuleren en te mobiliseren. Want SAM gaat ervan uit dat dingen delen of samen doen, hoe klein of groot ook, fijn is.

Wie persŽ mer wil weten/lezen over dit gedoe, kan terecht op http://www.sam.be/

--



If you like to post a response to this Bee-line, fill out this form completely...

Response Subject:
Author:
Author's email:
Response Message:


Copyright © 2001-2005, Midgard bvba. All rights reserved.
be.aware is a trade mark of G. De Snijder