Index Bee-hive Bee-line
Bee-talk       Archive     Forum     Poll

 

 

A human touch and a place of values
in a world of facts and plenty of junk

 

 

[ Next Article | Previous Article | Bee-archive ]

 

Bee-line essay, "Aires de repos"

Original article submitted on 22/05/02 at 21:43.

*** la douce France

Voila die week Frankrijk zit er weer op.
Zullen de bretoenen niet graag horen over ons ontdekkingsreisje naar Bretagne.
Gewapend met veel regenbestendigheid in het achterhoofd bleken de Keltische goden ons ter plaatse echter welgezind.
Een lekker weertje over de mooie rotskusten, de horden toeristen thuis nog dapper aan het dagdromen, smakelijke boekweitgalettes, voor-na-tijdens wat wijn, ...
Zo tikt een week snel voorbij en zit je voor je 't weet terug op de autosnelweg direction nord.

*** aller et retour

Het kan niet snel genoeg tijdens de heenreis.
Niet dat ik de tijd niet neem.
Integendeel en dit tot grote ergernis van mijn medereizigers.
Ik rij gemiddeld 100 km per uur en volgens de mij medegedeelde klachten rij ik als
een bompa bij very low traffic en als een turbo in grote verkeersdrukte.
Moesten ze nu eindelijk eens luisteren naar mijn motivatie, dan zouden ze het ook begrijpen.
't Is heel simpel:
Ik wil rustig rijden want ik ben op vakantie.
En op vakantie moet je mij niet afjagen.
Dus als het druk is op de weg, rij ik om de eerste te zijn met minuten voorsprong zodat erop de weg voor mij weer zalige rust heerst.
Maar goed, op de heenreis rij ik recht naar mijn doel. Geen gezever onderweg.
De terugreis daarentegen lijkt meer op een kruisweg met (een veelvoud van) 14 staties.
Het is sterker als mezelf, al betert het met de jaren, ˇˇnmaal weg kan ik moeilijk terug.
Het overkomt me gewoon, het overvalt me onder de vorm van slaperigheid.
Dan slinger ik me op ˇˇn van de zovele stopplaatsen welke het franse macadamnetwerk rijk is, om te refugen.
"Is het weer zover" vraagt mijn vrouw dan in de niet vragende wijze.
"En hoeveel van die airekes gaan we dit jaar doen?"

**** van de nood een deugd maken

Mijn overlevingsinstinct zette zich deze keer schrap en voor wat bedoeld was als een grap,
kreeg plotsklaps de allure van een weldoordachte gedachte.

Het begon alzo en het ging ongeveer als volgt:
"Ik ben aan 't oefenen voor mijn boek.
Een reisboek als je 't wilt weten.
En terloops en onderons gezegd, een mega kaskraker.
Niet de zoveelste Trotterachtige verschijning maar een hebbertje, een hebbedingetje.
Zo'n ding dat het record van "De Celestijnse Belofte" in de Boeken Top Tien moeiteloos doorbreekt en me bijgevolg verzekert van een rustige oude dag, evenzeer een samenraapsel is van alles en nog wat maar voor de lezer "een belofte met garantie" inhoudt.
Nl. dat het boek leuk blijft, een verfrissende en vernieuwende kijk geeft op het reizen
van de hedendaagse europese mens.
(Wat intellectueel doen kan nooit kwaad, wie leest er anders nog boeken?)
Mijn reisboek catalogeert de stopplaatsen langs de franse (autosnel)wegen.
Let op, ik begin met Frankrijk, een boek per departement en dan pak ik de andere aan: Spanje, Itali‘, ..
Een gat in de markt. Punt andere lijn.
Hoeveel stopplaatsen zijn er tussen Dijon en Lyon? en op de Route Nationale nr.x tussen plek y en z?waar kan je tanken? welke rotzooi krijg je waar te vreten? hoeveel parkeerplaatsen zijn er? welk landschap is je deel? waar zijn er picnic tafels? kunnen de kinderen er spelen? zijn er toiletten? waar is er gegarandeerd geen toiletpapier? op welke momenten van de dag arriveer je het best? stoppen er veel Hollanders? wat doen mensen zoal op een stopplaats?
Honderd en ˇˇn zaken zijn er te vertellen over en rond stopplaatsen.
Dat en nog veel meer zou de inhoud vormen van mijn reisboekengamma.

*** of ... een business plan?

Die gedachte nam me zo in beslag dat ze 50 km verder
uitgroeide tot een werkzame draft van een business plan.
Alleen jammer dat ik niet stopte om het op te schrijven. (Wat een joke!)
Voor een goed plan heb je niet enkel een origineel idee nodig maar ook een SWOT analyse, een strategisch plan en actieplannen.
Wat is er nodig om dit idee tot uitvoering te brengen? Een mobilhome, een Internet satellietverbinding, eten en drinken.
Wie gaat dat betalen? Mijn sponsors zoals daar zullen zijn: Renault France, France Telecom, Franse dienst voor Toerisme, bedrijf dat de franse autosnelwegen uitbaat, wegrestaurantketens.
Goed idee, geen kosten, allez wat moet er nog meer zijn? Lezers.
Dat is een kwestie van een goede verpakking, wat incentives en aandacht voor de verwachtingen van de doelgroepen. Voor ieder wat wils, dus een gediversifieerd aanbod.
Een goedkoop boek voor de modale reiziger, in een handig formaat met voldoende beeldjes, vlot leesbaar en grappig.
Zeker niet vergeten de boekenreeks een naam te geven en die in verschillende talen als merknaam te registreren.
Het kind moet absoluut een naam hebben.
Out of traffic?
Ik kan me voorstellen dat mensen een dergelijk boek bijv. meenemen om onderweg de kinderen zoet te houden. Sterk punt trouwens.
Voor de middenklasse is er naast het boek een internet site met een doeltreffende zoekfunctie, flash animaties en hoge resolutiebeelden, real-time chat sessions met de auteur en last but not least een veilig e-commerce aanbod van alle boeken en aanverwante gadgets, traceroute bepaling (zoals je pakje bij FedEx maar hier dan toegepast op mezelf nl. op welke stopplaats bevind ik me momenteel.)
Hier ben ik ook nog niet uit.
Eerste idee "www.tacsot.com" wat staat voor "Take A Car Stop On Travel".
Maar dat kan heus stukken beter.
Andere opties: www.refuges.net, www.travelsmart.com (Be smart, take a car stop break)

Wat betreft incentives en lezerbinding heb ik een lumineus idee. (Bedankt hˇ, Magda)
Ik schrijf een vervolgverhaal, op iedere stopplaats een episode.
Een volledige route nationale vormt bijv. een hoofdstuk, een volledige snelweg een deel.
Die verhalen zijn enkel op de betreffende stopplaats te vinden.
Wil je het vervolg kennen, moet je naar de volgende stop.
Heb je eindelijk als toerist iets om naar uit te kijken op reis.
Beseffen jullie de commerci‘le waarde van dit idee?
Stopplaatsen raken oververzadigd, moeten uitgebreid worden, het aanbod van diensten neemt toe (en ik kan mijn boeken weer updaten), de files op de autosnelwegen verminderen, mensen gaan weer meer lezen,...
En om de cirkel rond te maken zijn de vervolgverhalen voor de luiaards tegen betaling online verkrijgbaar.

*** Reizen om te leren

Zoals jullie merken, zou ik wat meer op vakantie moeten.
Het scherpt mijn creativiteit.
Blijft 1 onoverkomelijk probleem indien ik dit prachtidee tot uitvoering breng.

Waar is het verrassingselement nog als ik in de toekomst op een terugreis slaperig de weg af moet ?



If you like to post a response to this Bee-line, fill out this form completely...

Response Subject:
Author:
Author's email:
Response Message:


Copyright © 2001, Midgard bvba. All rights reserved.
be.aware is a trade mark of G. De Snijder