Index Bee-hive Bee-line
Bee-talk       Archive     Forum     Poll

 

 

A human touch and a place of values
in a world of facts and plenty of junk

 

 

[ Next Article | Previous Article | Bee-archive ]

 

Bee-line essay, "Niets nieuws onder de zon"

Original article submitted on 09/03/03 at 16:36.

*** Stopwoorden

In een wereld waarin snelheid troef is, adaptatie aan veranderingen een vereiste wordt
om minimaal aan stress te leiden, hanteren we een snel taaltje vol stopwoorden
en afkortingen.
Electronische berichten zijn daar een schrijvend voorbeeld van.
MVG = Met vriendelijke groeten
CU = See you, tot later
BTW = By the way, tussen haakjes, even tussendoor vermelden
ASAP = As soon as possible, zo snel mogelijk

Volgens mij hebben de management goeroes die trend in de jaren '90 gelanceerd in hun veel te dure seminaries voor would-be managers en ijdele yuppies.
Kleren en jargon maken nog steeds de basisvoorwaarden uit om al of niet bij een sociale club te horen.
In de wereld van de winners heb je de SWOT analyse, de 4 P's, de 3 C's en ga maar gerust een eindje door. Het alfabet biedt immers voor elk wat wils.

De 4 P's, als ik het me nog goed herinner uit ver vervlogen dagen:
Hoe breng je iets succesvol aan de man? Welke vragen stel je je?
Welk Product, aan welke Prijs, met welke Promotie ga je op welke Plaats (markt) verkopen?
Verzuim je 1 van de 4 dan kan je het succes wel op je buik schrijven.
Met wat moet je rekening houden bij de uitvoering van de 4 P's?
Met de 3 C's natuurlijk.
Te weten: de Concurrenten, de Customers(cli‘nten) en de Communicatie.

*** Case study

Georges Bush, de GB, wil oorlog voeren tegen Irak.
Wat adviseer je onze diepgelovige christen volgens de net geleerde managementregels?
Wat is het product? Oorlog.
Prijs? Tot elke prijs.
Promotie? Afkopen van stemmen bij, economische steun aan stemgerechtigde leden van de Veiligheidsraad.
Plaats? In de achterkamers van de Veiligheidsraad.
Waar moet GB rekening mee houden?
Concurrenten: Andere grootmachten zoals Rusland, China, Frankrijk en de Wereldopinie.
Customers: De wapen -en de oliebedrijven.
Communicatie: Oorlog verkopen als een Kruistocht tegen het Kwade door het aanspreken van het Amerikaans patriotistisch eigenbelang via ongeziene propaganda en brainwashing op TV.

*** De 3 G's

Waarom gaan landen over tot oorlog, waarom of waarover maken doodgewone mensen ruzie?
Eigenlijk om dezelfde beweegredenen, denk ik IMHO. (1)
Maar je kan er zelf dagelijks uitvoerige krantenartikels over lezen, wellicht worden er reeds veel te dure seninaries aan versleten.
Kortom onze intelligentia zijn volop bezig met de oorzaken van dit menselijk fenomeen te doorgronden; wetenschappers, psychologen en historici buigen zich over deze steeds terugkerende verschijnselen die ondanks 20 eeuwen menselijke beschaving regelmatig het vuur in de vrede steken (of als je wil, de vrede in vuur steken).
Nochthans, als ik wat oudere mensen mag geloven, zijn de beweegredenen niet zo ver te zoeken en zijn ze zeker niet talrijk van aard.
Het zijn er maar 3.
Mensen en machten maken wezenlijk maar oorlog voor de volgende 3 dingen:

GOD, GELD en GAT.

De 3 G's, zou mijn grootvader gezegd hebben indien hij had geleefd in moderne en digitale tijden.


---
(1) IMHO = In My Humble Opinion, volgens mijn simpele mening.


If you like to post a response to this Bee-line, fill out this form completely...

Response Subject:
Author:
Author's email:
Response Message:


Copyright © 2001, Midgard bvba. All rights reserved.
be.aware is a trade mark of G. De Snijder